- Анонсы журнала "Этносоциум"
- Журнал Межконфессиональная миссия
- Альманах Крым. Экономика, инновации
- Журнал Культура мира (Cultural World)
- Анонсы книг
- Италия
- Статьи
- Альманах Казачество
- Власть истории – История власти
Содержание
СОВЕТ ПО МЕЖНАЦИОНАЛЬНЫМ ОТНОШЕНИЯМ
ПРИ ПРЕЗИДЕНТЕ РФ
Михайлова Н.В., Михайлов В.А. Была ли царская Россия
«тюрьмой народов»?.................................................................................................9
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ
СОВРЕМЕННОГО ОБЩЕСТВА
Арефьев М.А., Давыденкова А.Г., Бессонов Е.Г. Философские
основания теории русского консерватизма:
история и современность.........................................................................................32
Остахнович В.О. Основные принципы социальной политики
как вектор реализации справедливости
в современных государствах...................................................................................40
Ланда К.Г., Нечипорук А.П. Миграционные процессы как фактор
этномонополизации профессиональной деятельности........................................48
Ивакин Г.А. Дореволюционная историография
черносотеного движения России...........................................................................55
Заморский В.В. Конструктивное и деструктивное воздействие
виртуальной информационно-коммуникационной среды
на ценности современной молодежи.....................................................................62
Романько И.Е. Карьерная стратегия персонала промышленной
организации.................................................................................................................71
ЛАТИНСКАЯ АМЕРИКА
Годинес Ланцо Омар. Российско-латиноамериканский
художественный проект и его влияние на духовно-нравственное
развитие личности.....................................................................................................76
Рябова Е.Л. Россия-Куба. Биполярный мир........................................................79
Данненберг А.Н. Прочтение образа Девы Мариив религиозной
культуре Латинской Америки (Мексика, Венесуэла, Куба).................................81
РЕГИОНАЛЬНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Карпова Н.П. Общественная экспертиза качества этнокультурного
образования (на примере Республики Саха (Якутия)..........................................89
Гаммаев Т.Г. Этнополитические процессы в Республиках
Северного Кавказа а постсоветский период.........................................................94
Бурьяк М.К. Классификация народно-певческих стилей
Новгородской земли.................................................................................................97
Мамедов Г.Г. Римская юриспруденция...............................................................115
Горошко О.Н., Малышкина Е.В. Ретроспектива использования
методических приемов при обучении иностранному языку..............................121
Никитина Э.В. Диалектика взаимодействия гражданственности
и этничности в многонациональной России..........................................................127
Свинторжицкая И.А., Шмагринская Н.В., Беланова Т.А. Тестирование
как метод контроля учащихся на уроках иностранного языка..........................134
Джамалова Б.Б. Этнокультурная ориентация как специфическое
направление культурологического подхода к образованию.............................139
Деречин А.О. Формирование поликультурной компетентности
старшеклассников в условиях щкольного центра культуры.............................145
Манкиева Э.Х. Особенности изображения женщины-горянки
в произведении М.Ю. Лермонтова «Хаджи-Абрек»..........................................149
Бембетов А.В. Агрогеографическая ситуация и особенности
сельского хозяйства Республики Калмыкия.......................................................156
Калинина К.В., Терновая Л.О. Социокультурный универсализм
евразийского пространства.....................................................................................159
МЕЖДУНАРОДНЫЕ ОТНОШЕНИЯ
Терновая Л.О. Считая дни в международных отношениях.............................164
Косован Е.А. Сотрудничество советского общества по культурным
связям с соотечественниками за границей «Украина» с украинскими
«Патриотическими клубами в ФРГ (1960-1980-е гг.)......................................172
Коровкина А.А. Немецкоязычный пуризм как филологическая
проблема...................................................................................................................177
Хрипкова Е.А. Символические интерпретации и функции
витражных композиций в сакральном пространстве
готического храма. Часть I. Свет.........................................................................180
Никонов А.В. Рецензия на монографию Ивакина Г.А.
«Правомонархизм и его политические оппоненты:
межпартийная борьба в России в 1905-1917гг.»..............................................186
Аннотации.................................................................................................................191
Авторы......................................................................................................................197
Требования к материалам, представляемым
в международное издательство «Этносоциум».................................................199
РЕДАКЦИОННЫЙ СОВЕТ
АДМИНИСТРАЦИЯ ПРЕЗИДЕНТА
Смирнов А. А., генерал-майор, кандидат исторических наук.
СОВЕТ ФЕДЕРАЦИИ
Озеров В. А., председатель Комитета Совета Федерации по обороне и безопасности, представитель от законодательного (представительного) органа государственной власти Хабаровского края, кандидат юридических наук.
ВЕДУЩИЕ РОССИЙСКИЕ УЧЕНЫЕ
Михайлов В. А., доктор исторических наук, профессор, Заслуженный деятель науки РФ, заведующий кафедрой национальных и федеративных отношений Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации.
Калинина К. В., доктор исторических наук, профессор кафедры национальных и федеративных отношений Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации.
Турчинов А. И., доктор социологических наук, профессор, Заслуженный деятель науки РФ, декан факультета «Институт государственной службы и управления персоналом» Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации.
Нечипоренко В. С., доктор исторических наук, профессор Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации.
Пономаренко Б. Т., доктор исторических наук, Заслуженный работник высшей школы РФ, профессор Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации
Иларионова Т. С., доктор философских наук, профессор Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, генеральный директор Института энергии знаний.
Игнатов И. С., кандидат политических наук, старший советник юстиции.
Бахарев В. В., доктор социологических наук, профессор Белгородского государственного университета.
Бормотова Т. М., Федеральная миграционная служба Министерства Внутренних Дел России, кандидат социологических наук.
Данакин Н. С., доктор социологических наук, профессор Белгородского государственного технологического университета.5
Дубровин Ю. Д., эксперт, доктор юридических наук, Государственный советник РФ 2 класса.
Никонов А. В., доктор исторических наук, профессор, Государственный советник РФ 1 класса, Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова.
Белов В.Г., доктор экономических наук, профессор, Вольное экономическое общество.
Ремарчук В.Н., декан факультета «Социальные и гуманитарные науки» Московского государственного технического университета имени Н.Э. Баумана, доктор философских наук, профессор.
САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ
Солонин Ю.Н., доктор философских наук, профессор, Заслуженный работник науки РФ.
Хитарова И. Ю., доктор философских наук, старший научный сотрудник Государственного учреждения культуры Государственном музее-памятнике «Исаакиевский собор», член Санкт-Петербургского философского общества.
Туманян Т. Г., доктор философских наук, профессор, заведующий кафедрой философии и культурологии Востока.
* * *
Дон Ансельмо Сантос, доктор политических наук, профессор, г. Мадрид.
Добров П.В., доктор исторических наук, профессор, академик и член президиума Украинской академии исторических наук, декан исторического факультета Донецкого национального университета, Заслуженный работник образования Украины.
Маурицио Негри, президент Союза фольклористов Италии, член Организации Объединённых Наций по вопросам образования, науки и культуры (ЮНЕСКО).
Хорхе Марти Мартинес, Чрезвычайный Полномочный Посол.
Лана Виллебранд, кандидат социологических наук, г. Стокгольм, Швеция.
Грэм Стоуэрс, политолог, эксперт, Великобритания.6
EDITORIAL BOARD
THE ADMINISTRATION OF THE PRESIDENT
Smirnov A. A., major - general, candidate of historical Sciences.
COUNCIL OF FEDERATION
Ozerov V.A., Chairman of the Federation Council Committee on defense and security, representative of the legislative (representative) authority of the Khabarovsk region, candidate of legal Sciences.
LEADING RUSSIAN SCIENTISTS
Mikhailov V.A., doctor of historical Sciences, Professor, Honored worker of science of Russia, head of the Department of national and Federative relations of The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration.
Kalinina K.V., doctor historical Sciences, Professor of the Department of national and Federative relations of The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration.
Turchynov A. I., doctor of sociological Sciences, Professor, Honored worker of science of the Russian Federation, Dean of the faculty of «The Institute of state service and personnel management» of The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration.
Nechiporenko V.S., doctor of historical Sciences, Professor of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration.
Ponomarenko B. T., honoured worker of higher education, Professor of The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration.
Ilarionova T.S., doctor of philosophical Sciences, Professor of The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, General Director of the Institute of energy of knowledge.
Ignatov I.S., candidate of political Sciences, the senior adviser of justice.
Bakharev V.V., the doctor of sociological Sciences, Professor of The Belgorod state University.
Bormotova T. M., The Federal migration service of the Ministry of Internal Affairs of Russia, candidate of social Sciences.
Danakin N. S., doctor of sociological Sciences, Professor of The Belgorod state technological University.
Dubrovin U. D., expert, doctor of legal Sciences, State Advisor of the 2nd class.
Nikonov A.V., doctor of historical Sciences, Professor, State Councellor 1st class, The Lomonosov Moscow State University.
Belov V.G., doctor of economic Sciences, Professor, The Free economic society.
Remarchuk V.N., dean of the faculty of Social and humanitarian Sciences», The Bauman University, doctor of philosophical Sciences, Professor.
Solonin U.N., doctor of philosophical Sciences, Professor, Honored worker of science of the Russian Federation.
Hitarova I. U., doctor of philosophical Sciences, senior researcher employee of the State institution of culture the Museum Complex The State Museum St Isaac’s Cathedral, a member of Saint-Petersburg philosophical society.
Tumanyan T.G., the doctor of philosophical Sciences, Professor, head of chair of philosophy and culture of the East.
* * *
Don Anselmo Santos, doctor of political Sciences, Professor, Madrid.
Dobrov P.V., doctor of historical Sciences, Professor, academician, member of the Presidium of the Ukrainian Academy of historical Sciences, Dean of the historical faculty of Donetsk national University, Honored worker of education of Ukraine.
Maurizio Negri, President of the Union of folklorists Italy, a member of the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO).
Horhe Marti Martinez, Ambassador Extraordinary Plenipotentiary Ambassador.
Lana Villebrand, candidate of sociological Sciences, Stockholm, Sweden.
Graeme Stowers, political scientist, expert, UK.
Аннотации
Арефьев М.А.,
Давыденкова А.Г.,
Бессонов Е.Г.
Философские основания теории русского консерватизма: история и современност
В статье рассматриваются философские основания русского консерватизма. Делается сравнение влияния философских идей и учений на классический европейский консерватизм и русский классический консерватизм, а также указывается на изменение философских приоритетов в консерватизме и неоконсерватизме.
Ключевые слова: консерватизм, неоконсерватизм, философские основания консерватизма, евразийство, государственный интерес, социальный органицизм, управляемая демократия.
Philosophical Foundations of the theory RUSSIAN Conservatism: PAST AND PRESENT
The article discusses the philosophical foundations of Russian conservatism. Made comparison of the influence of philosophical ideas and teachings of the classic European and Russian classical conservatism, but also indicates a change in priorities philosophical conservatism and neo-conservatism.
Keywords: conservatism, neoconservatism, philosophical foundation conservatism, Eurasianism, public interest, social organicism, managed democracy.
Ланда К.Г.,
Нечипорук А. П.,
МИГРАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ КАК ФАКТОР ЭТНОМОНОПОЛИЗАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Публикация рассматирвает, актуальные сегодня проблемы миграции постсоветских граждан в Россию. Возникающие проблемы, в т. ч. и конфликтогенные, из-за этномонополизации мигрантами профессиональной деятельности.
Ключевые слова: Миграция, стратификация, этномонополизация, профессиональная деятельность, трудовые рессурсы.
Landa K. G.,
Nechiporuk A. P.,
MIGRATORY PROCESSES AS FACTOR OF ETHNOMONOPOLIZATION OF PROFESSIONAL ACTIVITY
The publication examines topical up-to-date problems of post-Soviet citizens migration to Russia. The problems, including conflicts, emerge because of the ethnic monopolization of professional activities by migrants.
Keywords: Migration, stratification, ethnic monopolization, professional activities, human resources.
Ивакин Г.А.
ДОРЕВОЛЮЦИОННАЯ ИСТОРИОГРАФИЯ ЧЕРНОСОТЕНОГО ДВИЖЕНИЯ В РОССИИ
В статье рассматриваются дореволюционные работы составляющие основу историографии черносотенного движения в период до 1917 года. Анализируются труды, посвященные различным аспектам деятельности правомонархистов. Дается общая характеристика трудам дореволюционных исследователей черносотенства. Делаются выводы о том, что данные работы не отличаются глубокой аналитической составляющей, и носят скорее публицистический характер. Среди работ данного периода, безусловно, выделяются труды В. Ленина, заложившие основы советской историографической традиции в рассмотрении правомонархического движения в Росси в начале XX века.
Ключевые слова: Черносотенство, дореволюционная историография черносотенства, Л. Мартов, В. Ленин, В. Обнинский
Grigory Ivakin
Тhe article discusses the pre-revolutionary work form the basis of historiography «Black Hundred» movement in the period before 1917. Analyses of works devoted to various aspects of right wing. It provides a General characteristic of the works of pre-revolutionary researchers Black Hundred. Conclusions are made about the fact that these activities will not differ deep analytical component, and were rather publicistic character. Among the works of this period, of course, highlighted the works of V.I. Lenin, laid the foundations of the Soviet historiographical tradition in considering right wing movement in Russia in the beginning of XX century.
Keywords: Black Hundred, pre-revolutionary historiography of «Black Hundred», L. Martov, V. Lenin, V. Obninskiy
Заморский В.В.
Конструктивное и деструктивное воздействие виртуальной информационно-коммуникационной среды на ценности современной молодежи
В статье исследуется влияние виртуальной информационно-коммуникационной среды на ценности молодежи и анализируются её конструктивные и деструктивные проявления. Автор приходит к выводу о необходимости регулирования информации в сети Интернет посредством инструментария социальных медиа с целью формирования позитивных ценностных систем современной российской молодежи.
Ключевые слова: ценности; молодежь; трансформации ценностей; Интернет; социальные медиа; виртуальная информационно-коммуникативная среда; конструктивные и деструктивные проявления.
Zamorsky V.
Constructive and destructive effects of virtual information-communication environment on today’s youth values
This paper examines the impact of virtual information-communication environment on the youth values and analyzes its constructive and destructive manifestations. The author comes to the conclusion of regulation necessity of information on the Internet by means of social media in order to create positive values systems of modern Russian youth.
Key words and phrases: values; youth; values transformation; Internet; social media; virtual information-communication environment; constructive and destructive manifestations.
Романько И.Е.
Карьерная стратегия персонала промышленной организации
В статье рассматриваются основные направления, цели, задачи формирования кадровой стратегии персонала промышленной организации. Подробно анализируются основные этапы процесса формирования этой стратегии: формулирование карьерной миссии, выявление карьерной позиции, анализ конкурентов, согласование карьерного потенциала работника и интересов компании, формулирование карьерной стратегии, выполнение стратегического плана. При этом необходимо учитывать, что процесс стратегического планирования должен контролироваться и корректироваться высшим руководством.
Ключевые слова: карьерная стратегия персонала, карьерная миссия, карьерные цели, карьерный потенциал сотрудника.
Romanko I.E.
INDUSTRIAL ORGANIZATION’S STAFF CAREER STRATEGY
The article reveals the main directions, the aims and the goals of the staff career strategy formation at an industrial organization. The article analyses in detail the main stages of the process mentioned: the formulation of a career mission; the revelation of a career position, the competitor analysis, the coordination between the employee’s career potential and the company’s interests; the career strategy formulation, the implementation of the strategic plan. It should be considered that the strategic planning process should be monitored and corrected by the senior management.
Keywords: staff career strategy, career mission, career goals, employee’s career potential.
Годинес Ланцо Омар
Российско-латиноамериканский художественный проект и его влияние на духовно-нравственное развитие личности
В статье речь идёт о художественном российско-латиноамериканском проекте под названием «Общий горизонт», который появился на базе изостудии московского лицея № 1548 при Гуманитарном институте телевидения и радиовещания им. М.А.Литовчина.
Ключевые слова: Российско-латиноамериканский, проект, система знаний, ценностный ориентир.
Este artículo trata sobre el proyecto cultural ruso-latinoamericano llamado “ Horizonte común”, que surgió sobre la base del estudio de arte de la escuela № 1548 de Moscú, adjunta al Instituto de Humanidades y Televisión M.A.Litovchina.
Palabras claves: proyecto ruso-latinoamericano, sistema de conocimientos, valores.
Palabras claves: proyecto ruso-latinoamericano, sistema de conocimientos, valores.
ДанненбергА.Н.
Прочтение образа Девы Марии в религиозной культуре Латинской Америки (Мексика, Венесуэла, Куба)
В статье рассматривается трактовка образа Девы Марии в ряде стран Латинской Америки в контексте его синкретизации с индейской и африканской религиозной традицией. Делается вывод о нетрадиционном прочтении образа Богоматери в Латинской Америке, специфическом его понимании, связанным с поликультурной спецификой региона. В результате, в Латинской Америке формируется «народная» версия католицизма, трансформирующая постепенно христианскую традицию и создающая новую религиозную реальность.
Ключевые слова: Католицизм; Католическая церковь; религиозный синкретизм; Дева Мария; Богоматерь.
Dannenberg Anton Nikolaevich
Image of Virgin Mary in religious culture of Latin America
(Mexico, Venezuela, Cuba)
In article the treatment of an image of Virgin Mary in a number of the countries of Latin America in a context of its sinkrtization with Indian and African religious tradition is considered. The conclusion about nonconventional reading of an image of the Mother of God in Latin America, its specific understanding, connected with polycultural specifics of the region is drawn. As a result, in Latin America the “national” version of Catholicism transforming gradually Christian tradition and forming new religious reality is formed.
Keywords: Catholicism; Catholic Church; religious syncretism; Virgin Mary; Mother of God.
Карпова Н.П.
Общественная экспертиза качества этнокультурного образования(на примере Республики Саха (Якутия)
В статье рассматривается проблема создания общественной экспертизы качества этнокультурного образования на примере Республики Саха (Якутия). В связи c внедрением ФГОС в образовательных учреждениях республики НИИ национальных школ Республики Саха (Якутия) проводится анализ состояния этнокультурного образования, а также роль общественной экспертизы в повышении качества этнокультурного образования. Этнокультурное образование в общеобразовательных учреждениях республики внедряется на основе педагогики Севера, педагогики Олонхо.
Ключевые слова: этнокультура, Олонхо, педагогика Олонхо, мониторинг, общественная экспертиза.
Public examination of quality of ethnocultural education
on the example of the Republic of Sakha (Yakutia)
In article the problem of creation of public examination of quality of ethnocultural education on the example of the Republic of Sakha (Yakutia) is considered. The scientific research institute of national schools of the Republic of Sakha (Yakutia) analyses a condition of ethnocultural education, and also role of public examination in improvement of quality of ethnocultural education in communication with FGOS introduction in educational institutions of the republic. Ethnocultural education in educational institutions of the republic takes root on the basis of pedagogics of the North, Olonkho’s pedagogics.
Keywords: ethnoculture, Olonkho, Olonkho’s pedagogics, monitoring, public examination.
Гаммаев Т.Г.
Этнополитические процессы в Республиках Северного Кавказа а постсоветский период
Данная статья посвящена исследованию этнополитических процессов в Северокавказских республиках, их влиянию на национальные отношения и национальную безопасность в современной России.
Ключевые слова: Северный Кавказ, межнациональные отношения, национальная безопасность.
Gammaev Т.G.
Ethno-political processes in the North Caucasus republics in the Post-Soviet era
This article is devoted to the ethno-political processes in North Caucasus republics and their impact for the ethnic relations and the national security in contemporary Russia.
Key words: North Caucasus, international relations, national security.
Бурьяк М.К.
КЛАССИФИКАЦИЯ НАРОДНО-ПЕВЧЕСКИХ СТИЛЕЙ НОВГОРОДСКОЙ ЗЕМЛИ
Исследование направлено на разработку классификации народно-певческих стилей Новгородской земли с опорой на выявленные автором статьи регистрово-фонационные модели, позволяющие определить особенности каждого ансамблевого голоса этнофора и фактуру ансамблевого певческо-стилевого исполнительства, народно-певческий стиль каждой конкретной народно-песенной традиции и певческо-стилевой потенциал региона. Разработанная теория позволяет выйти на новый качественный уровень образовательных процессов освоения детьми народно-песенных традиций региона в современных условиях.
Ключевые слова: народно-певческие стили, регистрово-фонационная модель, виды регистровой фонации, регистры голоса, народно-певческое звукообразование, голосоведение, этнофор, народно-певческая педагогика, народно-песенная традиция.
CLASSIFICATION OF FOLK-SINGING STYLES IN NOVGOROD REGION
This study aims to develop a classification of folk singing styles in Novgorod region, relying on the register-phonational models identified by author of study to determine the particularity of each ethnophor’s ensemble voice as well as the texture of Choral Ensemble-stylistic performance, the folk singing style of each particular folk-song tradition, together with the choral stylistic potential of the region. The developed theory allows to reach a new qualitative level of educational processes through the development by children of regional folk-singing traditions in modern conditions.
Keywords: folk-singing styles, register-phonational model, types of register phonation, voice registers, folk-singing sound formation, voice-leading, ethnophors, folk-singing pedagogy, folk-singing tradition.
Мамедов Г.Г.
Римская юриспруденция
В статье наравне с правовым знанием широко изображается мудрость юристов. Показывается практический характер деятельности римских юристов, отображенные в их произведениях. Освещаются новшества представителей школы двух юристов.
Отмечается сущность естественного права римских юристов как составная часть позитивного права.
Ключевые слова: Древнеримское право, право, правовой акт, практическое право, классическое право, школа юристов.
This article devoted to the description of the Roman lawyer’s knowledge and their wisdom. Practical activity of Roman lawyer was expressed in the articles. Here illustrated innovations of two law school that existed in Roma.
The essence of the natural law of Roman lawyer was explained as the part of positive law.
Key words: Ancient Roma laws, law, legal statement, practice of law, school of lawyers, the classical law
Горошко О.Н.,
Малышкина Е.В.
Ретроспектива использования методических приемов при обучении иностранному языку
Статья посвящена отечественной методике обучения иностранному языку в средних учебных заведениях второй половины XIX в.- XXI в. Проведен анализ методов и приемов обучения иностранным языкам в России в разные промежутки времени, выявлены ошибки и недостатки в методике преподавания иностранных языков, что в современной методике поможет избежать ошибок прошлых лет, а также выявлены и положительные моменты опыта преподавателей, дается оценка того, что произошло в обучении иностранным языкам, чего добились педагоги почти за 150 лет. Вместе с решением проблем обучения иностранным языкам должна быть решена и проблема учительских кадров.
Ключевые слова: Методика преподавания, учебные заведения, уровень подготовки, квалификация преподавателей, метод обучения, навыки, умения, сознательно-сопоставительный метод, сознательно-практический метод, речевая деятельность, устная речь, аудирование, письменная речь, фонетика, грамматика, лексика, приемы усвоения знаний.
Goroshko Olga
Malyshkina Elena
RETROSPECTIVE IN USE INSTRUCTIONAL TECHNIQUES OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES
Article is devoted to the patriotic way of learning a foreign language in secondary schools in the second half of the 19th century – XXI. Analysis of methods and techniques of teaching foreign languages in Russia at the time have been made, identified mistakes and flaws in the methodology of teaching a foreign language that in modern methods will help to avoid the mistakes of the past, as well as identified positive experience of teachers, provides an assessment of what has happened in teaching foreign languages, what have gained the teachers for almost 150 years. However, the problems of foreign language teaching and the problem of teachers` staff are to be solved.
Keywords: Methods of teaching, educational institutions, level of training, qualifications of teachers, the teaching method, skills, abilities, deliberately-comparative method, consciously-practical method, speech activity, oral speech, listening comprehension, writing, phonetics, grammar, vocabulary, learning techniques.
Никитина Э.В.
Диалектика взаимодействия гражданственности
и этничности в многонациональной России
Сущность формирования единой гражданственности в полиэтничном государстве двойственна. Она выражается в единстве и борьбе двух тенденций – социально-исторической необходимости сосуществовать разным народам в одном государстве и жизненно важного для каждого этноса процесса культурно-политической самореализации.
Полиэтничность не является угрозой для гражданского национального строительства, наоборот, это преимущество для государства, открывающее перед властью множество вариантов решения политических, экономических, социальных и культурных проблем.
Центральной линией в умонастроениях населения РФ является акцент на позитивной совместимости общенациональной гражданственности и этнической ментальности.
Ключевые слова: гражданственность – этноменталитет – диалектика гражданственности и этничности – мультикультурализм – полиэтничная Россия – единая гражданская нация – этнокультурное многообразие.
Dialectics of interaction between civicism
and ethnicity in multinational Russia
The essence of the formation of a unified civicism in the polyethnic state is dual. It is expressed in the unity and struggle of two trends – the social and historical necessity to coexist different nations in one state and the vitally important for each ethnic group process of cultural and political self-realization.
Polyethnicity is not a threat to national civil construction, on the contrary, it is an advantage for the state, which opens before the authorities a lot of variants of the decision of the political, economic, social and cultural problems.
The center line in the mindsets of the Russian population is a focus on the positive compatibility between unified national civicism and ethnic mentality.
Keywords: civic consciousness – ethnic mentality – dialectics of civicism and ethnicity –multiculturalism – polyethnic Russia – unified civil nation – ethnocultural diversity.
Свинторжицкая И.А.,
Шмагринская Н.В.,
Беланова Т.А.
ТЕСТИРОВАНИЕ КАК МЕТОД КОНТРОЛЯ УЧАЩИХСЯ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
В педагогике важное место занимают проблемы контроля результатов обучения. В настоящее время наиболее актуальной из них является объективизация и стандартизация контроля в образовании. Традиционные формы и методы контроля подвергаются аргументированной критике, поскольку в теории и практике разработан иной метод мониторинга уровня компетентности обучаемых – тестирование. Это система специально подобранных проверочных заданий специфической формы, позволяющая количественно оценить учебные достижения в одной или нескольких областях знаний. Исходя из положительной оценки тестирования, утверждается целесообразность его применения как метода обучения и формы текущего контроля знаний и умений студентов.
Ключевые слова: проблемы контроля, объективизация и стандартизация контроля, уровень компетенции, проверочные задания, знания и умения студентов.
TESTING AS A METHOD FOR MONITORING STUDENTS FOREIGN LANGUAGE LESSONS
The problems of control of the results of teaching are played an important role in pedagogy. Now, the most relevant problem is the objectification and standardization of control in education. Traditional forms and methods of control are criticized, since in theory and practice was developed another method of monitoring the level of competence of students - testing. It is a system of specially selected verification tasks which is allowed to estimate quantitatively the academic achievement in one or more spheres of knowledge. It is based on the positive evaluation of the test, that it is used as a method of training and a form of control of knowledge and skills of students.
Key words: the problems of control, objectification and standardization of control, level of competence, verification tasks, knowledge and skills of students.
Джамалова Б.Б.
Этнокультурная ориентация как специфическое направление культурологического подхода к образованию
В современных условиях возрождения национального сознания возрастает необходимость создания для каждого этноса условий приобщения своей молодежи к традиционной уникальной культуре. Анализ опыта становления национальной школы в Республике Дагестан показывает, что более целесообразной формой такого образования является национально ориентированное образование, в котором наряду с решением основных задач школы в нем можно формировать этническую идентичность, национальный характер и умения межкультурной коммуникации.
Ключевые слова: культурологический подход, этнокультурное образование, этническая культура, обучение на родном языке, «школа жизни», материальные ценности культуры
Dzhamalova B.B.
Ethnic cultural orientation as a specific aspect of culturological attitude to education
In modern conditions of revival of national consciousness increases the necessity to make for every ethnic group conditions its youth to traditional unique culture. The analysis of the experience of formation a national school in Dagestan Republic shows that more advisable form of such education is a national oriented education, in which on an equal footing with decision of main problems of the school we can form ethnic identify national character and skills of intercultural communication.
Keywords: culturological attitude, ethnic cultural education, ethnic cultural, education in the mother tongue, material values of culture.
Деречин А.О.
Формирование поликультурной компетентности старшеклассников в условиях щкольного центра культуры
На современном этапе развития общества идет процесс духовного возрождения культуры, интеграции различных культур, формирование национального самосознания, слома стереотипов познания и признания менталитета, своеобразия национального бытия и культуры, утверждение их поликультурной значимости. В этой связи одной из ключевых задач в реализации воспитательного потенциала современной образовательной системы является формирование поликультурной компетентности старшеклассников, обращенной к диалогу с представителями иных культурных сообществ, признанием ценностей инокультуры. Решение этой задачи напрямую связано с социальным заказом общества на личность творческую, деятельную, открытую, готовую к поликультурному взаимодействию.
Ключевые слова: поликультурная компетентность, школьный центр культуры
THE FORMATION OF THE SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS’ MULTICULTURAL COMPETENCE IN THE SCHOOL CULTURE CENTRE
Currently the society is in the process of the spiritual revival of culture, of the integration of different cultures, of the formation of the national self-actualization, of the shifting in the stereotypes of the cognitive process and the mentality, of the singularity of the national being and culture, of assertion of their multicultural importance. Thus one of the main tasks of calling for the educational potential of the contemporary system of education is to form the senior high school students’ multicultural competence which has to deal with conducting the dialogue with the representatives of other cultural communities and with asserting the values of some other culture. This task corresponds to the demands the society moves that specialists are to be creative, active, open, prepared to the multicultural interaction.
Key words: multicultural competence, school culture centre.
Манкиева Э.Х.
Особенности изображения женщины-горянки в произведении М.Ю. Лермонтова «Хаджи-Абрек»
В данной статье рассматриваются основные особенности женского характера на примере образа героини поэмы М.Ю. Лермонтова «Хаджи Абрек». Судьба горянки становится предметом пристального внимания и детального анализа автора.
Ключевые слова: поэма, женский образ, драматизм, романтический герой, сюжет.
The article under review deals with the general features of female character presented by M.Yu. Lermontov in his poem «Hadzhi Abrek». The destiny of a woman from highlands becomes an object of detailed analysis of the author.
Кey words: poem, female image, dramaticism, romantic hero, sujet.
Терновая Л.О.
Считая дни в международных отношениях
Далеко не во всех языках есть разные слова для обозначения дня и суток. В статье рассказывается, как эти различия проявлялись в национальных менталитета, культурах, традициях. Показаны политические и экономические причины переформатирования календарей.
Ключевые слова: календарь, сутки, десятидневка, международные дни.
Counting the days in international relations
Not all languages have different words for days and twenty-four hours. This article explains how these differences manifest in the national mentality, culture and traditions, shows the political and economic reasons for reformatting the calendars.
Keywords: calendar, twenty-four hours, ten days, international days.
Косован Е.А.
СОТРУДНИЧЕСТВО СОВЕТСКОГО ОБЩЕСТВА ПО КУЛЬТУРНЫМ СВЯЗЯМ С СООТЕЧЕСТВЕННИКАМИ ЗА ГРАНИЦЕЙ «УКРАЇНА» С УКРАИНСКИМИ «ПАТРИОТИЧЕСКИМИ КЛУБАМИ» В ФРГ (1960-1980-Е ГГ.)
В статье рассматривается взаимодействие советских организаций по работе с соотечественниками за рубежом с организациями украинских эмигрантов в Германии на протяжении 1950-1980-х гг.. На основе анализа ранее не публиковавшихся архивных материалов выясняется малая эффективность методов работы советских организаций «Родина» и «Украина» в отношении украинской эмиграции второй волны.
Ключевые слова: СССР, ФРГ, организации по работе с соотечественниками за рубежом, «патриотические клубы», украинская диаспоральная община.
COOPERATION BETWEEN THE SOVIET SOCIETY FOR CULTURAL RELATIONS WITH COMPATRIOTS ABROAD “UKRAINE” ON UKRAINIAN “PATRIOTIC CLUB” IN GERMANY (1960-1980)
The article deals with the interaction of government organizations to work with compatriots abroad with organizations of Ukrainian emigrants in Germany during 1950-1980 years. Authir analized previously unpublished archival materials and infered, that work of the soviet organizations “Rodina” and “Ukraina” was ineffective in relation to the second wave of the Ukrainian emigration.
Key words: the USSR, Federal Republic of Germany, organizations to work with compatriots abroad, patriotic clubs, Ukrainian diaspora
Коровкина А.А.
Немецкоязычный пуризм как филологическая проблема.
Статья посвящена проблематике языковой политики, направленной на очищение литературного немецкого языка от иноязычных заимствований и диалектизмов. Раскрываются положительные и отрицательные стороны языковых обществ, придерживающихся пуристического направления.
Ключевые слова: пуризм, иностранное слово, заимствованное слово, языковое течение, нетерпимость, лексемы, иностранный язык, онемечивание, пурист.
The article covers the problem of language politics, which is focused on purge of literary german language from foreign borrowed words and dialectisms. Positive and negative points of linguistic associations which keep to puristic course are found out in the article.
Keywords: purism, a foreign word, a borrowed word, linguistic movement, impatience, lexical item, foreign language, germanization, purist.
Хрипкова Е.А.
Символические интерпретации и функции витражных композиций в сакральном пространстве готического храма. Часть I. СВЕТ.
Статья посвящена вопросам символической интерпретации и функциям витражных композиций XII-XIII веков, размещенных в окнах готических соборов.
На основе анализа аутентичных текстов автор рассматривает отдельные аспекты средневекового восприятия цветного стекла и делает попытку систематизации результатов исследования различных факторов (восприятия материала, света и геометрического каркаса), касающихся данной проблемы.
Ключевые слова: витражные окна, готический собор, символическая интерпретация, драгоценные камни, свет, геометрический каркас.
Khripkova E.A.
Symbolic interpretations and functions of stained glass compositions IN SPACE of Gothic church. Part I.
The article is devoted to the symbolic interpretations and functions of stained glass compositions placed in the windows of Gothic cathedrals.
Analyzing the authentic texts the author considers the different aspects of medieval perception of stained glasses and makes an attempt to systematize the various factors (perception of stained glasse material, light and geometrical frame) related to this problem.
Key words: stained glass windows, Gothic cathedral, symbolic interpretation, precious stones, light, geometrical frame.
Авторы
Арефьев М.А. - доктор философских наук, профессор, заведующий кафедрой философии и культурологии СПбГАУ.
Давыденкова А.Г. - доктор философских наук, профессор, заведующая кафедрой социологии, политологии и истории СПбГАУ.
Бессонов Е.Г. - кандидат философских наук, директор лаборатории социальной инженерии Центра системных инициатив.
Остахнович В.О. - аспирант 4-ого года обучения, кафедра социальной структуры и социальных процессов МГУ им. М.В. Ломоносова.
Ланда К.Г. - доктор политических наук, профессор кафедры национальных и федеративных отношений Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ.
Нечипорук А. П. - аспирант кафедры национальных и федеративных отношений Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ.
Ивакин Г.А. - к.и.н., доцент, заместитель начальника Управления образовательной политики РАНХиГС.
Заморский В.В. - кафедры СГН-2 МГТУ им. Н.Э. Баумана.
Романько И.Е. - доцент кафедры государственного и муниципального управления Северо-Кавказского федерального университета (филиал в г. Пятигорске).
Годинес Ланцо Омар - художник, дизайнер, арткритик, переводчик. Член Международной ассоциации художников ЮНЕСКО, член Московского союза художников, член-корреспондент Петровской академии наук и искусств, Магистр искусствоведения. Куратор Фестиваля Ибероамериканской Культуры 2000-2003 гг., участник симпозиума «Современное искусство Кубы» в США (2007), член жюри конкурса III открытого Кинофестиваля «Фрески Севера» (2007), дизайнер всемирного форума латиноамериканистов (2001).
Рябова Е.Л. - доктор поитических наук, профессор, главный редактор издательства «Этносоциум и межнациональная культура».
Данненберг А.Н. - доцент кафедры государственно-конфессиональных отношений Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, докторант, кандидат исторических наук.
Карпова Н.П. - к.п.н., НИИ национальных школ РС(Я)
Гаммаев Т.Г. - аспирант кафедры национальных и федеративных отношений Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ.
Бурьяк М.К. - кандидат педагогических наук, докторант Московского педагогического государственного университета (кафедра методологии и теории музыки), директор МАУДОД «Новгородская детская музыкальная школа русского фольклора».
Мамедов Г.Г. - Бакинский государственный университет, зaв.кафедры философии, кандидат философических наук, доцент.
Горошко О.Н. - кандидат исторических наук, доцент кафедры иностранных языков Северо-Кавказского федерального университета (филиал) в г. Пятигорске. Email: goroshko_olenka@mail.ru
Малышкина Е.В. - кандидат исторических наук, доцент кафедры иностранных языков Северо-Кавказского федерального университета (филиал) в г. Пятигорске.
Никитина Э.В. - кандидат философских наук, доцент Чувашского государственного университета им. И.Н. Ульянова.
Свинторжицкая И.А. - доктор педагогических наук, профессор, завкафедрой иностранных языков Северо-Кавказского федерального университета (филиал) в г.Пятигорске.
Шмагринская Н.В. - кандидат педагогических наук, доцент кафедры иностранных языков Северо-Кавказского федерального университета (филиал) в г. Пятигорске.
Беланова Т.А. - кандидат педагогических наук, доцент кафедры гуманитарно - социально экономических дисциплин ФГБОУВПО Ростовский Государственный Университет Путей Сообщения (г. Минеральные воды).
Джамалова Б.Б. - кандидат юридических наук, директор правового колледжa при СКФ правовой академии Минюста России.
Деречин А.О. - соискатель в Шадринском государственном педагогическом институте.
Манкиева Э.Х. - к.ф.н., докторант МГУ им. М.В. Ломоносова.
Бембетов А.В. – аспирант 3 курса отделения «факультет управления общественным сектором» РАНХ и ГС при Президенте РФ (г. Москва).
Калинина К. В. - доктор исторических наук, профессор кафедры национальных и федеративных отношений Российской Академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации.
Косован Е.А. - аспирантка кафедры истории стран ближнего зарубежья исторического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова.
Коровкина А.А. - аспирант ГОУ ВПО МПГУ, кафедры грамматики немецкого языка, старший преподаватель кафедры лингвистики и межкультурной коммуникации РАНХиГС.
Хрипкова Е.А. - кандидат искусствоведения, ст.преподаватель кафедры всеобщей истории искусства, факультет истории искусства, Российский государственный гуманитарный университет.
Никонов А.В. - доктор исторических наук, профессор, Государственный советник РФ 1 класса, Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова.